Selvitimme lokakuun viimeisellä viikolla 2024 näkemyksiä tapahtumien ja markkinoinnin hankkimisesta sekä nykyisiltä että potentiaalisilta asiakkailtamme. Tavoitteena oli vahvistaa ymmärrystämme omista vahvuuksistamme ja siitä, mitkä näistä nähdään tärkeimpinä ominaisuuksina. Saimme lomakkeeseen kaikkiaan 59 vastausta, joista osa täydennettiin puhelinhaastatteluna. Suuret kiitokset vastaajille tästä arvokkaasta näkemyksestä, jota hyödynnämme käynnissä olevassa brändityössämme ja palvelumme kehittämisessä. Tässä kiinnostavimmat nostot saaduista tuloksista.
Vastaajina poikkileikkaus suomalaisista organisaatioista ja asiakkaistamme
Suurin joukko vastaajista kuului organisaationsa ylimpään johtoon (29%). Toiseksi yleisimmin vastaajat edustivat markkinoinnin tai viestinnän operatiivista roolia (22%). Vastanneista 36% oli asiakkaitamme. Organisaatioiden kaikki kokoluokat olivat varsin tasaisesti edustettuna mikrokoosta (alle 10 hlö) suurien kokoluokkaan (yli 250 hlö). Eri toimialat olivat myös melko tasaisesti edustettuna, joskin palvelut ja konsultointi ylikorostuivat (32%). Vastaajien kohderyhmänä oli hieman useammin toiset organisaatiot kuin kuluttajat, mutta peräti 47,5 % vastaajista ilmoitti merkittäväksi kohderyhmäkseen sekä kuluttajat että organisaatiot.
Kokemukset Zerotenin markkinointi- ja digipalveluista – helppoa mutta tuloksellista yhteistyötä korkealla suositteluasteella
Asiakkaamme suosittelivat palveluitamme hyvin korkealla todennäköisyydellä. NPS-lukumme oli peräti 72, joka tarkoittaa asteikolla erinomaista. Yli 85% vastanneista asiakkaistamme vastasi suosittelevansa Zeroteniä muillekin 9 tai 10 todennäköisyydellä asteikolla 0 – 10.
Tärkeänä hyötynä yhteistyöstä vastauksissa korostui mm. tehokkuus, kun yhden toimiston ja yhteyshenkilön kautta sai kaikki tarvittavat palvelut strategian hiomisesta brändin ja verkkosivuston kehittämiseen ja jatkuvaan markkinointiin. Mainintoja sai myös aktiivisesti niin keinoissa, järjestelmissä kuin ratkaisujen yksityiskohdissakin konsultoiva ote. Asiakkaat näkivät arvokkaaksi yhteistyön aikana johdonmukaisesti parantuneen tunnettuutensa, joka näkyi myös myynnin kasvuna.
Viemme saadut kehitysehdotukset pikaisesti käytäntöön kuukausiraportoinnin parannuksina. Hyödynnämme myös ehdotuksen kvartaalittaisista strategiapalavereista.
Mielikuva meistä on välittynyt asiakkaillemme lähinnä ihmisten kautta, ja sen kuvattiin olevan positiivinen ja osaava, dynaaminen ja modernin asiakaslähtöinen. “Ihmisissä on yhteistyökykyinen henki ja vahva osaaminen. Välillä ovat hammastakin purren muokanneet ideaansa asiakkaan toiveisiin.”.
Kokemukset Wanhan Sataman tapahtumista – lämminhenkisyys loistaa niin tiloista kuin palvelustakin
Wanhan Sataman asiakkailta saimme vastauksia melko tasaisesti sekä tapahtumajärjestäjiltä että suorilta loppuasiakkailta. NPS-lukumme oli 43. Tätä tasoa pidetään yleisesti hyvänä. Yhtään arvostelijaa (suosittelutodennäköisyys 0-6) ei vastaajissa ollut. Tapahtumajärjestäjien suositteluherkkyyden keskiarvo Wanhaa Satamaa kohtaan asteikolla 0-10 oli 8,29, kun taas muiden vastaajien keskiarvo on hieman korkeampi, 8,57.
Yksityiskohtana huomasimme, että Wanhassa Satamassa tapahtuman aiemmin järjestäneet vastaajat harkitsevat uusia tapahtumia täällä 29% todennäköisemmin.
Vastaajien mielestä parasta oli
- Tilojen muunneltavuus ja laajuus: Useat vastaajat arvostivat Wanhan Sataman tilojen monipuolisuutta ja mukautuvuutta erilaisten tapahtumien tarpeisiin. Erityisesti mainittiin tilojen olevan suuria ja helposti muunneltavia.
- Sijainti ja miljöö: Wanhan Sataman keskeinen sijainti ja ainutlaatuinen tunnelma nousivat esiin positiivisina tekijöinä.
- Asiakaspalvelu ja järjestelyt: Vastaajat mainitsivat henkilökunnan joustavuuden ja ammattitaitoisen asiakaspalvelun olevan erityisiä vahvuuksia. Palvelu oli usean vastaajan mielestä onnistunutta ja tuki tapahtuman sujuvuutta.
- Esteettisyys ja viihtyisyys: Wanhan Sataman visuaalinen vetovoima ja viihtyisä ilmapiiri nostettiin esiin. Kauneus ja toimivuus koettiin yhdistelmänä, joka lisäsi tilan houkuttelevuutta tapahtumapaikkana.
Kehityskohteista esiin nousi muutamia teknisiä yksityiskohtia, joita pystymme parantamaan. Yksi vastaaja tiivisti vastausten yleistä teemaa muotoon: ”Ainutlaatuiset puitteet”. Eräs taas huomioi edun, mikä ei monessa tapahtumatilassa onnistu: “Koko rakennus oli varattuna vain meidän tapahtumallemme.”.
Mielikuvissa Wanha Satama nähtiin kautta linjan lämminhenkisenä ja monipuolisena tilana. Merkittävänä osan mielikuvaa koettiin olevan henkilökunnan palvelualttius, jota kommentoitiin mm. ”Pidän henkilöstön joustavuudesta, se on iso etu moneen muuhun tilatarjoajaan verrattuna.
Hieman vajaa puolet (47%) vastaajista oli osallistunut Wanhan Sataman yleisötapahtumaan viimeisen 3 vuoden aikana. Yleisötapahtumien osallistujien NPS oli sama 43 (hyvä) kuin tapahtuman järjestäneillä, eikä vastaajissa ollut arvostelijoita tässäkään joukossa.
Markkinointipalveluiden hankinnassa palvelualttius ja oikea asenne ratkaisee – ylimielisyys ärsyttää
Osion alussa vastaajia pyydettiin kuvailemaan organisaationsa markkinoinnin maturiteettia (liiketoimintalähtöisyys, johdonmukaisuus ja tuloksellisuus) annetulla asteikolla. Heikoin markkinoinnin tila “hallitsematon” vastattiin onneksi löytyvän vain 5%:lla vastaajaorganisaatioista. Suurin osa vastaajista (45%) arvioi markkinointinsa olevan hallinnassa, eli jossain määrin toimivan, mutta ei välttämättä optimoitu tai täysin johdonmukainen. Tästä kehittyneempi taso “määritelty” oli 16 prosentilla vastaajista. Toiseksi yleisimmin markkinoinnin nähtiin olevan parhaassa tilassaan eli täysin organisoitu ja optimoitu (34%). Tämä tila korostui Zeroten-asiakkaiden vastauksissa.
Vastaajien viisi merkittävintä markkinoinnin tavoitetta olivat järjestyksessä: 1) Kasvun ja myynnin vauhdittaminen, 2) Tunnettuuden lisääminen, 3) Kilpailukyvyn ja kannattavuuden parantaminen, 4) Digitaalisen palvelun parantaminen ja 5) Kansainvälistyminen. Ylimmän johdon vastauksissa korostui myös Yrityksen arvon nostaminen. Vaihtoehdoista selkeästi vähäisemmälle huomiolle jäi Ajatusjohtajuuden rakentaminen, jonka sai 7,5 kertaa vähemmän mainintoja kuin Kasvun ja myynnin vauhdittaminen.
Toimistokumppanilta toivottuja ominaisuuksia olivat suosituimmuusjärjestyksessä: 1) Palvelualttius ja oikea asenne, 2) Liiketoimintaymmärrys ja -lähtöisyys, 3) Kustannustehokkuus, 4) Kokemus toimialastanne ja 5) Yhteistyömallin mukautuvuus tarpeisiinne.
Sen sijaan yhtään mainintaa ei saanut vaihtoehto Toimiston menestys alan kilpailuissa. Vain yhden maininnan toiveominaisuudesta sai Yrityksen riittävän suuri koko. Markkinoinnin ja viestinnän johto painotti toiveominaisuuksilta palvelualttiutta ja oikeaa asennetta sekä liiketoimintaymmärrystä. Pienet organisaatiot korostivat kustannustehokkuuden merkitystä. Suuret toivoivat kumppaneilta kokemusta toimialaltaan ja korkeaa asiantuntemusta.
Viisi ärsyttävintä ominaisuutta kumppanissa olivat vastaajien mielestä 1) Ylimielisyys, 2) Liiketoimintanne heikko ymmärrys, 3) Epäselvä hinnoittelu ja 4) Omien intressien tavoittelu. Jaetulla viidennellä sijalla ovat sekä Konkretian puute että Aikataulujen venyminen. Vastaajat, joiden markkinointi on hallitsematon vieroksuvat vastaajista eniten ylimielisyyttä. Kun taas ne, kenellä markkinointi on organisoitu ja optimoitu ärsyyntyvät muita enemmän konkretian puutteesta ja aikataulujen venymisestä.
Toivotuimpia palvelualueita toimistokumppanilta olivat vastaajien tarpeisiin: 1) Verkkosivustojen suunnittelu ja kehitys, 2) Tapahtuma- ja elämyssuunnittelu, 3) Sisällöntuotanto, 4) Strateginen suunnittelu, 5) Brändin asemointi ja kehitys. Harvinaisimpana tarpeena tässä vastaajajoukossa erottuu PR-viestintä ja maineenhallinta, joka näkyi lähinnä suurten organisaatioiden tarpeissa kuten myös markkinoinnin automaatio. Pienet organisaatiot taas painottivat suuria enemmän hakukoneoptimoinnin merkitystä. Hallinnassa olevat markkinoinnin tilat arvostivat enemmän sisällöntuotantoa kuin hallitsemattomassa tilassa olevat.
Selkeä enemmistö (55%) koki hyötyä jos kaikki palvelut saa yhdeltä kumppanilta, ja 35% ajatteli tästä olevan ehkä hyötyä. Vain 11% ei kokenut selkeää hyötyä palveluiden keskittämisestä. Valtaosa vastaajista arvioi hyödyksi myös, jos toimisto on keskittynyt palvelemaan heidän kokoluokan tai toimialan organisaatioita. Joskaan tätä ei nähty yhtä tärkeänä kuin yhden kumppanin kattavaa palvelukykyä.
Ylivoimaisesti suurin osa (n. 67%) hankki palvelut mieluimmin yksittäisinä projekteina. Toiseksi suosituin tapa oli hankkia yksittäisten asiantuntijoiden aikaa omaan tiimiin (n. 15%). Täysin ulkoistettuna palveluna kumppania hyödynsi mieluimmin reilut 11% vastaajista. Vain noin 6% tekisi mieluimmin rekrytointeja omaan tiimin ja hankkisi näille tarvittaessa koulutusta.
Tapahtumien hankinta – nyt enemmän asiakkaiden kuin oman henkilökunnan vuoksi
Saamissamme vastauksissa tärkeinä tavoitteina tapahtumien järjestämiselle nostettiin järjestyksessä: 1) Asiakaskunnan sitouttaminen, 2) Mielikuvien parantaminen elämyksiä tuottamalla ja jakamalla, jaetulla toisella sijalla 2) Kasvun ja myynnin vauhdittaminen, 4) Tunnettuuden lisääminen ja 5) Asiakastuntemuksen kehittäminen.
Merkille pantavaa oli, että asiakkaisiin vaikuttamisen ollessa kärkisijoilla sai vaihtoehto Parhaiden osaajien houkuttelu ja henkilökunnan sitouttaminen vain 14% vastauksista, kun mahdollisuutena oli valita enintään viisi tärkeintä tavoitetta. Vastaavissa tutkimuksissamme aiempina vuosina henkilökunnan houkuttelu ja sitouttaminen olivat huomattavasti tärkeämpiä tavoitteita yrityksille. Taantuman myötä monin paikoin muuttuneen työvoiman saatavuuden ja sitouttamistarpeen voinee tulkita näkyvän vuoden 2024 vastauksissa.
Tapahtuman tärkeimpinä ominaisuuksina eniten mainintoja saivat: 1) Tilojen mukautuvuus tapahtumanne tarpeisiin, 2) Tilan keskeinen sijainti ja hyvä saavutettavuus myös julkisilla kulkuvälineillä, 3) Ruoka- ja juomatarjoiluiden korkea taso, 4) Yhteyshenkilön joustava palvelualttius ja nopea reagointikyky muutostarpeisiin ja 5) Tapahtumakumppanin kokemuksen ja osaamisen kautta taattu sujuvuus ja laatutaso sekä asiakaspalveluun että itse tapahtumaan. Vähiten mainintoja sai Muiden asiakkaiden todennettu tyytyväisyys vastaavista tapahtumista.
Erot vastaajissa tapahtumajärjestäjien ja suorien loppuasiakkaiden välillä näkyivät mm. Elämyksellisyyden kohdalla; Suorat loppuasiakkaat pitivät tätä ominaisuutta erittäin tärkeänä, kun taas tapahtumajärjestäjät eivät nähneet sitä lainkaan merkityksellisenä. Vähemmän yllättävää oli, että tapahtumakumppanin asiantuntevuuden tärkeys korostui suorien loppuasiakkaiden vastauksissa. Eräs vastaaja tiivistikin, miksi pelkät upeat tilat eivät riitä onnistuneeseen tapahtumaan: “Palvelu järjestävältä taholta on äärimmäisen tärkeää.”
Erinomaiset eväät brändityöhön
Perusteellisista vastauksista saimme loistavat eväät omalle brändityöllemme. Wanha Satama Interactive Oy:n ja Zeroten Oy:n yhdistymisessä syntynyt kokonaisuus hyötyineen selkiytyi ja pääsemme rakentamaan palvelustamme ja brändistämme meidän ja kilpailuetujemme tuntuista kokonaisuutta. Vahvuutemme oli myös asiakkaiden mielestä sama, jonka henkilökuntamme tiesi ja kertoi sisäisessä kyselyssämme: Olemme liiketoimintalähtöinen ja asiakaspalveluhenkisen joustava ryhmä, jonka kanssa on miellyttävä työskennellä ja saavuttaa yhdessä määriteltyjä tavoitteita ja tuottaa elämyksiä kohdeyleisölle.
Asiakkaamme olivatkin huomanneet, ettemme olleet panostaneet vielä oman brändin rakentamiseen samalla tasolla kuin heidän brändeihinsä. Osaamisemme nähtiin ansaitsevan myös aiempaa laajempaa näkyvyyttä, joten sitäkin lähdemme rakentamaan.
Seuraavaksi työstämme brändillemme elementit, joilla saamme välitettyä vahvuutemme myös heille, ketkä eivät meitä vielä tunne.
Pysy kuulolla, jatketaan yhdessä uuden ja hyvän rakentamista!
Simo Vunneli / +358 40 508 8856 / simo.vunneli@wsz.fi